Vi har alla suttit i vår beskärda del av ineffektiva möten – allt från de som hade kunnat vara ett mail eller samtal över telefon, till de som aldrig verkar ta slut men likväl heller aldrig verkar leda någonstans. Som projektledare, såväl som projektdeltagare,...
WBS, Work Breakdown Structure, är en hierarkisk nedbrytning av projektresultat i dess beståndsdelar. Namnet kommer från PMBOK® Guide, dock hittar man principen i många andra metoder också. WBS kan anta en grafisk trädform, en text-outline eller en hierarki i Excel,...
När man fattar beslut i styrgruppen vill man landa i det som bäst gynnar projektet – men är det alltid så enkelt att urskilja? Det finns ofta många intressenter och aktörer som om vill säga sitt samt lyfta fram varför just deras perspektiv är det som kommer att leda...
Många organisationer har problem med att följa upp projekt när de avslutats. En anledning är attman inte riktigt vet hur man ska utvärdera projekten efter att de avslutats. Ofta stämmer man baraav tid och budget, om ens det. Så, hur borde man göra? Och vad räknas som...
En av styrkorna med agila arbetssätt är att man kontinuerligt utvärderar, anpassar och förbättrar arbetssätten genom regelbundna ”retrospectives”. På det sättet blir lärdomar inte bara någonting som kommer andra till gagn. Genom att lägga både tid och kraft på att...
Att driva ett projekt i en bransch man inte kan låter kanske som en stor utmaning, och visst finns det en del givna utmaningar, men med rätt inställning och en god dos av nyfikenhet kan det faktiskt vara en stor fördel. Det kan ge dig utrymme att fokusera på det du är...
Stakeholder management, på svenska intressenthantering, är något som alla projektledare och produktägare bör känna till – och aktivt jobba med. Trots detta missas ändå perspektiv många gånger när man arbetar i projekt. Stakeholder management handlar om i princip två...
Att interagera via videomöten har, i och med COVID-19, blivit en del av det nya normala. Men att leda team som är virtuella, det vill säga tillfälligt eller permanent geografiskt utspridda, hör fortfarande till en av nutidens ledarskapsutmaningar. Det kan därför vara...
Med ett kort svar: ja. Dock leder intern kunskapsdelning till flera positiva effekter. När en organisation arbetar igenom och skapar en gemensam process för att leverera produkter och tjänster ökar produktfokus, effektivitet, kvalitet och bidrar till högre...
Det är svårt för både individer och organisationer att sätta längre tidsplaner, tänkta att följas till punkt och pricka, när världen är så föränderlig. För effekthemtagning krävs det att organisationer är flexibla och snabbt kan anpassa sig till det marknaden...