Kategori: Projektledning

08 december
2015

Kommunikationstips inför nya projekt

”God kommunikation är kritisk för att ditt projekt ska lyckas”

”Den viktigaste egenskapen för en projektledare är ett kommunikativt ledarskap” ”Organisationer med god kommunikationsförmåga har dubbelt så många framgångsrika projekt”

Det finns mängder av studier, rapporter och goda bevis för att kommunikationen i ett projekt är rent livsavgörande för framgång, men något jag upplever ofta förbises i när man talar kommunikation i projekt är vikten av att leda kommunikationsarbetet – inte bara att vara en kommunikativ ledare själv. Det är särskilt viktigt i projekt eller program med många berörda, stora förändringar, svåra frågor, känsliga element och komplexa mål.

Lättare sagt än gjort. Hur väl vi än känner till kommunikationsarbetets vikt är det ibland lite svårt att komma ihåg sina prioriteringar när man väl börjar rulla. Eller att omsätta dem i verklighet. Bjuder därför här på mina 5 viktigaste tips till mig själv inför nästa projekt:

  1. Ge förutsättningar för god kommunikation. Även om du själv lever och andas projektets budskap och målbild kanske ditt team och alla dina ambassadörer kan behöva stöd för att vara lika goda kommunikativa ledare som du – så lägg lite krut på att ta fram användbara verktyg. Med exempelvis en riktigt vass budskapsmodell är det inga problem att släppa kommunikationen fri att bäras av massor av människor, eftersom dina viktigaste poänger lyser starkt nog även om de uttrycks på olika vis. Dessutom, ingen människa lyssnar och tar till sig på samma sätt, så ju mer spridning du riggar för i sättet att kommunicera desto fler polletter ger du potential att trilla ner. 
  2. Jobba igenom intressentanalysen ordentligt. Alltså riktigt ordentligt. Stanna inte där. Fundera på vilka målgrupper eller personas du får syn på i din intressentanalys – men förväxla inte en organisatorisk roll eller grupp med en målgrupp. Inom t ex gruppen chefer finns det med all säkerhet minst tre personas som du bör adressera på olika sätt. 
  3. Var tillgänglig. Närvarande, lyssnande, tydlig. Använd klarspråk. Ingen tycker att du är häftig för att du kan använda svåra ord. Inte på lång sikt i alla fall – det är oftast mer användbart att folk förstår dig än att de tycker att du verkar smart. 
  4. Lyssna aktivt. Var noga med storleken på dina öron. De ska alltid vara minst tre gånger så stora som din mun. Fråga hellre än påstå saker. Be om feedback och se till att du får den. 
  5. Underskatta inte värdet av att skapa goda cirklar. Fundera på vilka människor och grupper som bidrar mest – till en positiv tonalitet, till projektframgång eller till din och teamets energinivå. Låt solen lysa lite extra där. Nej-sägande energitjuvar och motarbetande krafter måste förvisso hanteras allt som oftast, men håll lite koll på var du investerar merparten av din kommunikation och hur mycket resultat det egentligen ger dig.

Johanna Fransson

leave a comment

 

Kontakta oss